Alla inlägg under december 2008

Av Johansson - 31 december 2008 11:55

idag e det fullt ös hela dagen. ska hinna med en massa. som tur är så börjar vi sent ida. ska bara ta det lugnt ikv. faktiskt vara nyker. mest för att jag glömt handla något å dricka haha men ändå :P

iallafall önskar jag alla en god fortsättning

Av Johansson - 30 december 2008 13:11

det va ett mål jag glömde när jag räknade upp allting för nått inlägg sen.

när jag skrev om mina mål för det nya året skrev jag bara om saker jag ville hitta på

saker som jag vill göra om och saker som kommer bara unika.

men jag glömde en jätte viktig sak.

jag vill växa som person.

satt och pratade med en person igår. och fick höra saker som jag fått höra innan. men en av sakerna jag ska arbeta med är att jag ska börja ta till mig saker som folk säger om mig. jag ska helt enkel börja lyssna på folk när dom berättar saker. allt för att jag ska kunna vara den person som jag vill vara. och som andra vill att jag ska vara.

denna personen har fått se en sida av mig som inte alla fått se.

han har sett den jag egentligen är. när jag vågar visa det.

jag lägger upp mig själv som en kaxig och otrevlig person. men det är egentligen inte  jag. många personer träffar mig ett par gånger och tänker aldrig igen! dom får höra så mycket bra om mig. men dom kan inte se det själv för jag visar inte det för dom.

så ett av mina mål för det nya året är att jag ska våga visa vem jag egentligen är. jag ska bearbeta det som är dåligt i mitt liv. så att jag kan börja lita på folk igen. och då ska jag förhoppningsvis kunna visa er den personen som är Erica johansson. den personen som så många älskar att hata.

jag ber om ursäkt för den sidan jag har visat er. det är egentligen inte jag. men jag har visat mig som den personen och varit mycket elak mot många människor. men det är slut på det nu. jag ska försöka öppna mig för er. och jag hoppas verkligen att ni ger mig en ny chans. för när jag ändrar på mig själv tänker jag även ändra uppfattning om alla andra. för jag tror inte ni har visat er från er bästa sida när jag behandlat er som jag gjort. så nu ska jag istället ge er den chansen.


Jag ska våga öppna mig för er. släppa in er. och visa er mitt riktiga jag!

Av Johansson - 30 december 2008 12:36

och sen va det ju en speciell sak till som hände i år :D

jag blev ju myndig :D:D

firade dagen men två väldigt betydelsefulla tjejer.

och med några till :P

nästa gång e de 19, en dag som inte e så speciell. men hoppas att alla söta tjajor gör den till något alldeles extra :D ni känner mig. ni vet vad jag önskar mig haha!!!!!!

Av Johansson - 30 december 2008 12:34

och man får inte glömma alla underbart härliga sommarkvällar utanför DD men fia.

bara sitter och slappar i solen en hel dag med en go grogg.

det va fan livet det. då mådde man som en kung.


Av Johansson - 30 december 2008 12:29

sen har man ju sina dagar med gudny. va en period i år där vi träffades typ alltid haha

och varje gång va det någon som skulle färga håret haha

men som vanligt när man e med gudny brukar inte saker gå till som dom brukar.

allting blir knasigt när man e med henne haha

Av Johansson - 30 december 2008 12:27

sen har vi ju den bästa av alla mina födelsedags presenter :D

den jag fick av freddie.

biljetter till Takida på spring break!

drog med mig thomas cia och johan på resan :D och vilken upplevelse haha. skumma kvällar och massa körande. men thomas ser till att vi e roade på ett stilfullt sätt =)

Av Johansson - 30 december 2008 12:24

Om jag inte älskar min stil i Värmland :P Jag och elin sprang runt och kolla läget ute i skogen.

och jag lyckades hitta både en cowboy och en indian :D haha

nej värmlands resan ingen minns!

men fan va den hjälpte till att göra 2008 till ett bra år!

Av Johansson - 29 december 2008 23:35

När man har gikt inflammeras oftast stortåns inre led, men även fotlederna, handlederna, hälarna och armbågarna kan bli inflammerade. Sjukdomen beror på att det bildas kristaller av urinsyra i lederna som gör att man får en inflammation.

En vanlig orsak till att urinsyrahalten ökar är att man använder urindrivande läkemedel. Urinsyran kan också öka om man går upp i vikt, äter mycket proteinrik mat och dricker alkohol. Ofta beror gikt på en kombination av urindrivande läkemedel, övervikt och alkohol. En giktattack kan ofta utlösas när man äter mycket och samtidigt dricker stora mängder alkohol.

När man blir äldre ökar urinsyrahalten naturligt och det är ganska vanligt att ha en hög halt. Men långt ifrån alla med mycket urinsyra får gikt. Män får gikt oftare än kvinnor, men efter klimakteriet blir gikt vanligare även hos kvinnor.

Inflammationen brukar minska efter några dagar och gå över helt inom någon eller några veckor.

Symtom

Vanliga tecken på gikt är att

  • leden snabbt blir öm, röd och svullen
  • man ofta får lite feber och känner sig sjuk och frusen.

Värken kommer oftast på natten.

Behandling

Man kan förhindra sjukdomen genom att vara måttlig med alkohol, särskilt när man äter mycket. Är man överviktig är det viktigt att gå ned i vikt, men hastig bantning kan utlösa gikt.


haha vad gör ni som läser detta när ni har tråkigt? haha själv läser jag om lite olika sjukdomar på sjukvardsradgivningen.se :P det intresserar mig ju haha inte det vanligaste kan jag gissa men va fan:P


fastna för denna sjukdomen. jag tror jag har haft den. hade problem med min högra stortå för någon månad sen :P känner igen symtomen. speciellt det där med att äta mycket, speciellt protein och sen högt alkohol intag :P iallfall i sommras haha

Ovido - Quiz & Flashcards